Vår pedagogik bygger på tre grundstenar

1

Elever måste få möjlighet att långsiktigt lära sig och minnas ämneskunskaper.

2

Språket är nyckeln till allt lärande. Att skriva, läsa och tala är något alla kan utveckla hela tiden.

3

Samarbete, trygghet och en medveten stöttning i elevernas lärande är nyckeln till skolframgång.
En holistisk kunskapssyn
PEDAGOGIK

Skola handlar om kunskap, lärande och undervisning. Vår pedagogik ser till att dessa tre delar harmonierar och blir till en tydlig helhet.

Elevers kunskaper växer i och med ansträngningen att tänka kring det som ska läras och viljan att undersöka det som är okänt. Detta innebär att vi tror på att elever lär sig bäst i täta samarbeten med någon som kan lite mer. I dessa samarbeten – både med lärare och studiekamrater – utmanas eleverna till utveckling i de uppgifter som läraren utformat. Mot bakgrund av psykologen Jerome Bruner's idéer kring olika stödstrukturer förbättras elevernas prestationer på Alphaskolan. Samarbete skänker eleven tryggheten att lärandet inte bara är beroende av att eleven ensam måste prestera. Sakta men säkert minskar elevens beroende av stödstrukturerna. Men inget lärande infinner sig om inte eleverna anstränger sig. Höga förväntningar och rimliga krav är avgörande för att lärandet ska blomstra.
En god lärmiljö som skapar trygghet kräver tillitsfulla relationer. På Alphaskolan bygger vi dem naturligtvis i själva skolarbetet, men även utanför lektionssalen. Ett led i att skapa goda relationer och att kunna sätta fokus på det långsiktiga lärandet är att undvika att sätta betyg på enskilda uppgifter. Genom mångåriga vetenskapliga studier, inte bara i Sverige, vet vi att ständig summativ bedömning (betygsanvändning) leder till minskad motivation och ökad osund stress. Det innebär att på Alphaskolan är de uppgifter som elever utför i undervisningen under året träning och övning för att lära mer och bättre. Undervisning handlar alltså om att lära och pröva nya kunskaper och våga göra fel. Att ständigt bli betygsatt leder helt enkelt till sämre lärande. Vi sätter alltså lärandet i centrum och sätter betyg endast när vi måste. Det vill säga i slutet av en termin eller ett läsår.
På Alphaskolan råder en holistisk kunskapssyn. Det innebär att det eleverna ska lära i varje ämne följer med och repeteras under lång tid.  I varje ny uppgift eller ämnesområde återkommer och fördjupas de kunskaper som eleven måste lära. Det ger både igenkänning och variation på samma gång. Eleverna ges möjlighet att befästa och utveckla kunskaperna genom repetition och fördjupning samtidigt som de sammanhang och uppgifter vari kunskaperna kan användas varieras.

På Alphaskolan tar vi lärandet på allvar och ger eleverna möjlighet att arbeta på skolan från sista schemalagda lektionen fram till 17.00 varje dag. Där erbjuds eleverna vad vi kallar studietid. På studietiden har eleverna möjlighet att till exempel göra läxor och samtidigt få stöttning av lärare på skolan.
Sex pedagogiska principer

På Alphaskolan utgår all undervisning från sex pedagogiska principer som all personal ställer sig bakom. Skoldagen och undervisningen formas utifrån principerna för att eleverna ska lära mer och bättre.

Princip 1

Elevers lärande är i centrum vad vi än gör – inte betygen.

I skolan går elever inte främst för att visa vad de kan utan för att lära. Därför betygsätter vi inte elevernas enskilda uppgifter eftersom evidenta vetenskapliga studier visar att det hämmar lärandet och skapar osund stress hos eleverna. Naturligtvis får eleverna återkoppling på uppgifterna, men betyg får de först när betyg ska sättas enligt Skolverkets direktiv.
Princip 2

Läs- och skrivförmågan ska utvecklas i alla ämnen.

Skolan är i hög utsträckning en textbaserad värld. Att läsa och skriva faktatexter kräver därför mycket träning och stöttning. Det innebär att elever MÅSTE läsa och skriva mycket och ges TID och STÖTTNING till att utveckla sitt läsande och skrivande.
Princip 3

Undervisningen ska leda till att eleverna minns det vi vill lära dem.

Undervisning måste bygga på hur människor lär och hur vår hjärna fungerar. På Alphaskolan har därför kognitionsvetenskapliga strategier en framträdande plats i undervisningen. Det garanterar att elevernas kunskaper finns kvar under lång tid.
Princip 4

Goda relationer och trygghet är a och o för elevernas lärande.

Trygga relationer gör att lärarna kan ha höga förväntningar och krav på eleverna. Skolans personal arbetar därför aktivt med att skapa förtroendefulla relationer till eleverna och uppmuntrar dem till att ta skolan på allvar och att orka med att anstränga sig.
Princip 5

Information är flyktig och arbetsminnet är begränsat.

I skolan överöses elever med information som ska införlivas och bli till beständig kunskap. Därför behövs extern stöttning om elevens lärande ska bli effektivt. På Alphaskolan får eleverna stöttning på många olika sätt för att få kunskaperna att bli beständiga. En sådan metod är den så kallade Elevboken där ett ämnes information systematiskt blir till beständig kunskap.
Princip 6

Alla elever vill lära sig men alla kan inte.

Elever vill lära men det finns många orsaker till att elever ibland inte kan lära. Det innebär att eleven, vårdnadshavaren och skolan tillsammans måste försöka ta reda på orsaken till att eleven inte kan. Det är alltså ett gemensamt ansvar att försöka synliggöra hindret för lärande för att sedan överbrygga det.
Princip 7

Princip 8

Princip 9

ARBETSSÄTT

På Alphaskolan i Västervik samarbetar eleverna ofta i mindre grupper. Det innebär att vi kan arbeta med lite svårare uppgifter eftersom elever i grupp tillsammans med läraren är klokare än den som gör en uppgift ensam. I grupparbetena får eleverna även träna sig på att samarbeta. Grupparbete och individualiserat arbete blandas.

En stor del av skolans ämnesundervisning handlar om att utveckla elevernas läs- och skrivförmåga. Läs- och skrivträning är därför en central del av undervisningen. Vi kan erbjuda många redskap för att utveckla ämnesspråket hos eleverna. På Alphaskolan arbetar eleverna ibland i längre pass. Det innebär att ett ämne sträcker sig från morgon till lunch och ett annat från lunch till dagens slut. De långa passen ger eleverna möjlighet att få tid att lära sig utan stressen att lektionen knappt hunnit börja innan den är slut. Mixen av kortare och längre pass skapar alltså förutsättningar för arbetsro och minskar risken för stress hos eleverna.

Missa inget som händer
på Alphaskolan!

Följ oss på Facebook!